El dia 6 d’octubre de 2011 es va inaugurar al Palau Robert de Barcelona l’exposició  “Publicitat a Catalunya 1857-1957. Roldós i els pioners“, organitzada per la Generalitat de Catalunya i la Facultat de Comunicació Blanquerna de la Universitat Ramon Llull.

L’exposició repassa l’origen i el desenvolupament de la publicitat moderna a Catalunya i el paper rellevant de pioners com Rafael Roldós, que van convertir una activitat rudimentària en una professió tècnica de primer nivell i alhora van contribuir al fet que Barcelona es convertís en el motor de l’activitat publicitària a Espanya.

Barcelona és una ciutat amb una sòlida tradició publicitària. Durant la segona meitat del segle XX i fins a l’actualitat, de la capital catalana han sortit publicitaris de renom internacional, agències de publicitat reconegudes per la seva creativitat i campanyes publicitàries que han fet la volta al món. Aquests fets no són fruit ni de la casualitat ni de l’atzar. La publicitat catalana té una història anterior que arrenca fa 150 anys gràcies a la visió i l’instint pel negoci dels pioners de la publicitat a Catalunya.

El primer publicitari català documentat va ser Rafael Roldós i Viñolas, que va començar com a agent publicitari i que l’any 1872 va fundar a Barcelona el centre d’anuncis Roldós y Compañía, primera agència de publicitat de l’Estat que va dedicar-se exclusivament a oferir serveis publicitaris. Aquesta exposició que mostra el seu llegat i el d’altres pioners publicitaris catalans es podrà visitar del 7 d’octubre al 29 de gener del 2012, a la Sala 1 del Palau Robert (Pg. de Gràcia, 107). L’entrada és gratuïta.

La Biblioteca del Pavelló de la República ha col·laborat en aquesta exposició amb l’aportació d’aquests  tres cartells de la nostra col·lecció: Treballadors llegiu Las Noticias, Camarada lee Las Noticias i Comprad productos españoles.

Esperem que us agradi!

Aquesta entrada s'ha publicat en Exposicions i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

4 respostes a Exposició al Palau Robert “Publicitat a Catalunya 1857-1957. Roldós i els pioners”

1. Joan ha dit:

Gracies per compartir aquesta informació. Es molt interessant. Et convido a que vegis els meus darrers treballs sobre publicitat a http://www.verdandgreen.com

2. Biblioteca ha dit:

Amic Joan, tens una pàgina molt elaborada i elegant. Ens alegra sincerament que el nostre bloc sigui del teu interès, salutacions cordials.

3. Jaume P. ha dit:

Como publicitario, tengo que afirmar que la exposición (por llamarla de alguna manera) es una “aixecada de camisa”. Cuatro carteles (mal-reproducidos), dos estanterías de Mecalux pintadas de rosa, una docena de cartones “engomats” de “taulell de treballs manuals de primària” y un sinfín de textos que no aportan nada. esta exposición no ocupa ni los 30 metros cuadros de un piso de la barceloneta. Alguien se ha llevado el dinero de esta exposición o, realmente, los pioneros no fueron tan pioneros. Sra. Directora, Señores Comisarios, empresas colaboradoras, etc, me daría vergüenza que mi nombre figurara en tan raquítica muestra. Los pioneros de la publicidad fueron muchos, hicieron grandes campañas y el Sr. Roldós se estiraría de los pelos al ver ese homenaje de “fireta”. Sólo con el fondo de anuncios del archivo de la Vanguardia (con más de 100 años de publicidad acumulada), daría para empapelar 10 Palau Robert.