Us presentem el projecte documental El Retratista, que neix de l’exposició fotogràfica de Sergi Bernal, Desenterrant el silenci: un mestre català a una fossa de Burgos, presentada a Barcelona l’any 2011.

Al jove mestre català, Antoni Benaiges, durant l’any escolar de 1934-1935, li va ser assignada una plaça a l’escola rural de Bañuelos de Bureba, a Burgos.

Inspirat per les idees del pedagog francès, Celestine Freinet, de donar eines als nens per expressar els seus coneixements i habilitats més naturals, va comprar una impremta per als seus alumnes i va publicar quaderns  redactats i il·lustrats per ells que parlen de la vida quotidiana  del poble. Un dels quaderns publicats és El Retratista que il·lustra la visita d’un fotògraf.

Els quaderns comencen a circular entre les “escoles Freinet” de tot l’estat republicà i fins i tot arriben a l’estranger, a escoles de França, Escòcia, Mèxic, Cuba, etc.

Les publicacions sobreviuen gràcies als seus subscriptors, entre ells trobem la gent del poble, mestres i fins i tot el president de la República, Niceto Alcalá Zamora.

Amb la guerra, Antoni Benaiges, sindicalista i d’esquerres, serà separat del seu càrrec amb la depuració a què van ser sotmesos tots els professionals de l’educació. Pres i torturat a Briviesca, fou enterrat furtivament a una de les fosses comunes de La Pedraja el juliol de 1936.

Setanta-sis anys després, Bernal, fotògraf català, torna al poble, per captar les restes de l’escola abandonada, els vells alumnes i les pàgines d’aquells quaderns que encara sobreviuen. A pocs quilòmetres del poble, un equip d’arqueòlegs i forenses treballa per a l’exhumació d’una de les fosses comunes de les muntanyes de La Pedraja.

És un altre “retratista” que passats els anys es converteix en el fil de la memòria per un documental sobre la repressió dels mestres de la República, on la veu dels antics alumnes que encara sobreviuen retornarà finalment la dignitat a un passat que avui es vol tornar a enterrar.

El documental del mestre Antoni Benaiges i els ideals de progrés de la seva escola rural  es pot fer realitat gràcies al suport de particulars que vulguin col·laborar en el projecte llançat a la producció mitjançant Vermaki una plataforma de crowdfunding per a projectes creatius. Es tracta d’una manera directa de finançar projectes de creadors independents que busquen finançament per materialitzar les seves idees amb la suma d’aportacions individuals.  En aquests temps en què la protecció i difusió de la memòria històrica es veu greument amenaçada, aquests projectes obren una nova via de futur.

Esperem que aviat es pugui recollir tot el fons necessari i que en puguem veure el resultat!

Aprofitem per recordar-vos que al CRAI Biblioteca Pavelló de la República tenim abundant bibliografia sobre l’ensenyament durant la Segona República, vegeu-ne una selecció.

I dir-vos també que s’ha inaugurat una exposició sobre Antoni Benaigues al Museu Torre Balldovina de Santa Coloma de Gramenet que podeu visitar fins el proper dia 15 de juliol de 2012.

Aquesta entrada ha esta publicada en Notícies d’actualitat, Segona República espanyola. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

2 respostes a El documental “El Retratista” i la preservació de la memòria dels mestres de la República víctimes de la repressió franquista

1. Retroenllaç: Mostra fotogràfica: “Desenterrant el silenci” a Sant Cugat del Vallés | Bloc de la Biblioteca del Pavelló de la República

2. Retroenllaç: Ajuts per un projecte documental sobre economia submergida a Catalunya i Espanya | Bloc de la Biblioteca del Pavelló de la República