Estrena del curtmetratge documental: “Fallas 37. El arte en guerra”

Coincidint amb la festivitat de Sant Josep hem considerat oportú publicar una notícia relacionada amb el món de les falles. El director i guionista Óscar Martín, ha rodat el curtmetratge documental Falles 37. El arte en guerra, que narra les especials circumstàncies en què es van organitzar les festes de les Falles, de caràcter polític i reivindicatiu, durant la guerra civil i la postguerra. Els monuments van ser utilitzats com a mitjà de propaganda per ambdós bàndols.

fallas

L’actor José Sacristán n’és el narrador i compta també amb la participació de Radio Televisión Valenciana i la col·laboració del Instituto del Audiovisual y de la Cinematografía (IVAC) – Generalitat Valenciana i la Universitat Jaume I.

S’estrena coincidint amb la setmana fallera en sales de cinema de tot el país. A Barcelona es podrà veure al Cinema Maldà.

Relata com, després d’esclatar la Guerra Civil, un grup d’intel·lectuals i artistes plantegen la creació d’unes falles antifeixistes, reivindicant d’aquesta manera el sentit més crític i transgressor de la festa.

Óscar Martín, en la seva obra, ha recreat, en infografies 3D,  les quatre falles antifeixistes que finalment no es van arribar a plantar l’any 37. Ho ha fet gràcies als esbossos que es conserven de l’època.

Artistes fallers reconeguts com Miguel Santaeulalia i experts en la matèria com Manolo Sanchis, director de la revista Cendra Digital, els professors de la Universitat de Valencià Gil-Manuel Hernández i Ricard Camil i els historiadors Vicent Borrego i Linda Panea presten també els seus coneixements.

Aquesta entrada ha esta publicada en Cinema, Guerra Civil espanyola, Notícies d’actualitat. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.