José Luis Rey Vila “SIM” al CRAI Biblioteca Pavelló de la República

Amb motiu de la publicació a la revista L’Avenç d’un article sobre José Luis Rey Vila, més conegut amb l’àlies SIM, artista que entre els anys 1936 i 1937 va signar les seves obres amb aquest acrònim, vam decidir-nos a escriure un post al nostre bloc sobre aquest cartellista i il·lustrador, nascut a Cadis l’any 1900, amb una trajectòria vital i artística força desconeguda.

De jove se sap que va viure a Gibraltar i allí va estudiar en una escola anglesa. Va fer el servei militar a la Marina i va començar a simpatitzar amb les idees llibertàries amb motiu de la Guerra del Rif al 1921. Es va formar com a pintor a l’acadèmia de Bellas Artes de Cádiz  i posteriorment a la de Barcelona, on va treballar com a reporter gràfic i dibuixant il·lustrador i publicista. Entre els anys 1936 i 1937, per exemple, va treballar per Nova Ibèria i Moments, revistes de temes d’actualitat molt vinculades amb les avantguardes artístiques, i amb la prestigiosa firma barcelonina de roba Santa Eulàlia per la que va fer diversos catàlegs i cartells durant el període de 1925 al 1932.

Quan esclata la Guerra Civil va recórrer els carrers de Barcelona prenent apunts  al natural amb un traç enèrgic i vigorós. D’aquesta activitat van sorgir els àlbums Estampas de la revolución española editat per Grafos i subvencionat per la CNT i la FAI, que es va reproduir als Estats Units i distribuir també per bona part d’Europa, i Doce escenas de Guerra i España, Jornadas heroicas julio 1936 amb important valor testimonial. Va fer cartells per encàrrec de la Conselleria de Sanitat i Assistència Social  com el de la Setmana de l’Infant de 1936.

L’any 1937 es va haver d’exiliar a París quan els anarquistes deixaren el govern de la Generalitat. Va continuar la seva trajectòria artística malgrat l’esclat de la Segona Guerra Mundial. Al llarg dels anys va exposar en diversos salons i galeries i continuà com a il·lustrador de llibres i revistes fins que va morir, a la mateixa ciutat de París, l’any 1983.

Si us interessa aprofundir en la vida i la obra d’aquest personatge, al CRAI Biblioteca Pavelló de la República podeu trobar més informació sobre l’artista consultant el nostre catàleg i el nostre fons d’arxiu.

Us deixem amb les magnífiques imatges d’un calendari de l’any 1938 il·lustrat amb les Doce escenas de Guerra i España, Jornadas heroicas julio 1936 i que podeu trobar en el nostre fons d’arxiu:

8 thoughts on “José Luis Rey Vila “SIM” al CRAI Biblioteca Pavelló de la República

1. Sóc neboda segona del pintor i a l’actualitat estudiant del Màster: Construcció i Representació d’identitats Culturals a la Universitat de Barcelona. Em dona una gran alegria veure que el treball del meu oncle-avi esta als arxius de la Biblioteca del Pavelló de la República. No en tenia notícies. Buscant informació sobre ell per a mostrar-la en una de les assignatures del Màster ho he descobert. Estic molt contenta.

Mercè Balda Rey

2. Retroenllaç: Catalogat un fulletó xinès sobre SIM al CRAI Biblioteca Pavelló de la República | Blog de la Biblioteca del Pavelló de la República

3. Retroenllaç: Exposició sobre José Luis Rey SIM amb participació del CRAI Biblioteca del Pavelló de la República | Blog de la Biblioteca del Pavelló de la República

4. Excel·lent l’exposició sobre Rey Vila “Sim”