“3819, huellas imborrables” novetat bibliogràfica incorporada a la col·lecció digital “Pegaso – memòria obrera (Universitat de Barcelona)”

castanEl nostre bon amic Antonio Castán Sanclemente acaba de publicar el llibre 3819, huellas imborrables. Podeu consultar el text complet des del nostre catàleg a través de l’enllaç a la pàgina de la col·lecció Pegaso-memòria obrera (Universitat de Barcelona), de recent incorporació a la Memòria Digital de Catalunya com us anunciàvem, fa pocs dies, en un altre post del nostre blog.

Antonio Castán, treballador jubilat de la fàbrica Pegaso (Enasa),  fou mecànic, militant obrer i lluitador antifranquista, i un dels impulsors de la primera comissió obrera estable a les empreses Pegaso i OSSA i de la vaga del metall a Barcelona l’any 1976. El desembre de 1977, després de promulgar-se una amnistia laboral, es va reincorporar a la fàbrica Pegaso i va seguir el combat social i polític sempre des de la base.

L’any 2011 va fer donació al CRAI Biblioteca Pavelló de la República, junt amb el seu company Santiago Medina, de documentació escrita i fotogràfica relacionada amb la lluita obrera i sindical, juntament amb gairebé una seixantena d’entrevistes gravades a treballadors de la fàbrica Pegaso Enasa. Amb una part d’aquest material s’ha  creat la col·lecció digital Pegaso-Memòria Obrera, ara complementada amb aquesta obra autobiogràfica.

Us deixem amb aquestes fantàstiques paraules de l’Antonio que serveixen de colofó al seu llibre:

“Por lo general la historia la han escrito los vencedores, la suya, y los herederos de sus privilegios se aferran a la versión adecuada a sus intereses. La historia real es la de los pueblos y sus gentes casi siempre en silencio y siempre silenciados, por eso los poderes conservadores se oponen a la memoria, por eso es tan importante que los de a pie recuperemos la nuestra.”

Aquesta entrada s'ha publicat en Franquisme, Notícies d’actualitat, Novetats bibliogràfiques: hem triat…, Transició democràtica i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.