Fons Bultaco (Compañía Española de Motores, S.A.): nou material d’arxiu rebut al CRAI Biblioteca Pavelló de la República

El CRAI de la Universitat de Barcelona, a través de la  Biblioteca Pavelló de la República ha signat un conveni amb els senyors Àngel Sody de Rivas i Juanjo Gallardo, membres del Colectivo José Berruezo, en virtud del qual cedeixen els materials que van utilitzar per a la publicació de l’obra Bultaco, del mito a la realidad : (1958-1983).

llibre_bultaco

El Fons Bultaco (Compañía Española de Motores, S.A.) -que abasta cronològicament des de la fundació de la fàbrica Bultaco a Sant Adrià del Besós l’any 1958 per l’empresari Francesc Xavier Bultó fins al seu tancament definitiu l’any 1983- permet fer un recorregut per la història dels obrers d’aquesta fàbrica, les dures lluites que van protagonitzar i la repressió empresarial que van patir al llarg dels anys seixanta i setanta per aconseguir millorar les seves condicions laborals.

La documentació del fons consta de:

• escrits generats per la pròpia empresa, en relació fonamentalment amb les mobilitzacions dels treballadors (sancions, notificacions d’acomiadaments, etc.)
  • actes de la Comisión Distribuidora del Plus de Ayuda Familiar, precedent del Jurat d’Empresa, encarregada exclusivament del repartiment “de punts” (assignació econòmica extra) entre els treballadors
  • llibres d’actes, correspondència, comunicats, etc. dels òrgans de negociació dels treballadors: primer el Jurat d’Empresa, després el Comitè d’Empresa
  • actes d’assemblees, fulls volants, informacions, etc. dels treballadors de Bultaco, del col·lectiu “Los Cuervos” (grup minoritari de treballadors de Bultaco)  i d’organitzacions sindicals diverses
  • documents relacionats amb les vagues dels anys 1976 i 1980 (comunicats de solidaritat, aportacions a la caixa de resistència, negociacions amb l’empresa, etc.)
  • materials relacionats amb els conflictes laborals a les fàbriques Montesa (1967) i Construcciones Olasa, S.A. -empresa proveïdora de Bultaco- (1980)

El conjunt de la documentació, que inclou també publicacions periòdiques, fullets i adhesius, es troba ja a disposició dels investigadors. Es pot consultar a través de l’inventari que trobareu al Dipòsit Digital de la Universitat de Barcelona i també a la pàgina web de la nostra biblioteca i al catàleg del CRAI.

Des del punt de vista històric aquest material constitueix, juntament  amb el Fons Memòria obrera de la fàbrica ENASA (PEGASO), custodiat també al  CRAI Biblioteca Pavelló de la República, una font molt important per a l’estudi de la historia del moviment obrer durant el franquisme i la transició.

Aquesta entrada s'ha publicat en Fons d'arxiu, Franquisme, Transició democràtica i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.