Patrimoni d’Editors i Editats de Catalunya: nou portal sobre la història de les editorials catalanes

Fa uns quants dies es va presentar el nou portal Patrimoni d’editors i editats de Catalunya, que per primer cop reuneix, en un mateix web, la història i tota la informació detallada sobre el patrimoni editorial d’editors, autors, il·lustradors … de Catalunya.

El portal ha estat desenvolupat per la Biblioteca de Catalunya, que el gestionarà, i ha comptat amb el suport del Gremi d’Editors de Catalunya i amb l’assessorament desinteressat de Sergio Vila-Sanjuán, periodista i escriptor, expert en el sector del llibre i la lectura.

Aplega principalment els fons conservats a la Biblioteca de Catalunya i a l’Arxiu Nacional de Catalunya, però també a d’altres institucions.

editorial

Al CRAI Biblioteca Pavelló de la República conservem col·leccions i arxius personals d’autors i fons editorials que també formen part d’aquest projecte.

Les companyes Gemma Caballer Albareda i Lourdes Prades Artigas van presentar una comunicació al Seminari “L’Estat de la recerca dels processos d’institucionalització del franquisme” l’any 2011 organitzat pel Centre d’Estudis Històrics Internacionals (CEHI) de la Universitat de Barcelona amb el títol “Forjant ”El imperio del libro católico y españolísimo”: l’edició a Catalunya durant els primers anys del Franquisme: progressos i problemàtiques de la recerca”, publicat al llibre: La dictadura franquista: la institucionalització d’un règim. Barcelona: Universitat de Barcelona, 2012, p. 383-396.

Més recentment hem publicat un post al nostre blog sobre les edicions Proa  amb motiu de la celebració dels cinquanta anys del rellançament d’aquest insigne editorial catalana, que si us ve de gust podeu revisar!

El nou portal conté actualment 27 registres d’editorials, 4 d’editors literaris i 591 registres d’editats.(524 d’autors i 67 il·lustradors); registres de 289 col·leccions; 36 premis; 27 revistes, i està il·lustrat amb 291 imatges. La intenció és que es vagin incorporant regularment els fons nous que s’identifiquin per tal d’informar del seu contingut i de la seva localització.

Amb aquesta iniciativa es promou la preservació i el descobriment del patrimoni editorial; es proporciona un accés únic als fons i arxius d’editors i autors; es contribueix a la internacionalització del patrimoni i la cultura catalana a través de les seves indústries culturals; es posa en valor els fons personals d’autors i editorials a través de la seva vinculació, i es garanteix la disponibilitat de l’edició històrica per a futures publicacions.

Aquesta entrada s'ha publicat en Notícies d’actualitat, Recursos web, Serveis i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.