Exposició “Vencedors i vençuts” amb participació del CRAI Biblioteca Pavelló de la República

1111163212407Vencedors i Vençuts és el títol de l’exposició inaugurada el passat dia 25 d’abril a la seu del Memorial Democràtic.

La mostra pretén acostar-nos a l’escenari de la postguerra a Catalunya i està dividida en 5 àmbits: “Ocupació militar a Catalunya”, “Retirada i exili”, “Els vencedors”, “Els vençuts” i “Esperances enfrontades”.

Ha estat concebuda per itinerar per Catalunya i consta de 20 rollers expositius que reprodueixen 90 fotografies.

Després de quasi tres anys de guerra, Catalunya va ser ocupada per les tropes franquistes. La fi del conflicte va ser doblement terrible per al territori. Per una banda, la derrota portaria desenes de milers de catalans a marxar a l’exili, a ser empresonats i, en el pitjor dels casos, a ser afusellats i enterrats en fosses comunes. Per l’altra, la fi de la guerra suposaria la supressió de l’autonomia catalana i la persecució de la seva llengua i cultura. D’aquesta manera, s’iniciaria la llarga nit del franquisme, una dictadura que separaria la societat, fins al darrer moment, entre vencedors i vençuts.

El CRAI Biblioteca Pavelló de la República ha facilitat la reproducció de diverses fotografies (Album souvenir de l’exode espagnole dans les Pyrénées Orientales), cartells com l’ Auca del Refugiat, i de nombrós material d’arxiu com una llista de presoners de guerra del camp de concentració de Lleida, una fitxa amb les dades d’un presoner de guerra internat al camp de concentració de la plaça de braus de Santander o cartilles de racionament emeses pel Ministeri d’Indústria i Comerç.

La tasca de documentació de l’exposició ha anat a càrrec d’ Elisenda Barbé Pou, doctorand de la Facultat de Geografia i Història de la Universitat de Barcelona i usuària i bona amiga del la nostra biblioteca.

La podeu visitar fins al proper 23 d’octubre. L’entrada és lliure! No us la perdeu!

Teniu també la possibilitat de visitar l’ exposició virtual!

Aquesta entrada s'ha publicat en Exposicions, Fons d'arxiu, Franquisme, Guerra Civil espanyola, Notícies d’actualitat i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.