El moviment estudiantil de l’esquerra independentista: nou fons d’arxiu rebut al CRAI Biblioteca Pavelló de la República

A principis del 2015 Jordi Vives i Faig, membre del Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans, va intercedir en la donació al CRAI Biblioteca Pavelló de la República de documentació de diverses associacions d’estudiants de l’esquerra independentista: el Bloc d’Estudiants Independentistes, Alternativa Estel, la Coordinadora d’Estudiants dels Països Catalans i el Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans.

El fons,  que s’ha incorporat a la Sèrie Documents Partits Polítics, subsèrie Moviment Estudiantil de l’Esquerra Independentista,  abasta cronològicament des de la fundació del Bloc d’Estudiants Independentistes (BEI) el 1988 fins al 2010, poc després que la fusió d’Alternativa Estel i la Coordinadora d’Estudiants dels Països Catalans (CEPC) donés lloc al Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans (SEPC), actualment el sindicat estudiantil de referència de l’esquerra independentista als Països Catalans. Els materials que conté permeten  fer un seguiment del moviment estudiantil durant aquests anys als Països Catalans i demostren la important implantació d’aquestes associacions d’estudiants tant en l’àmbit universitari com en l’àmbit de l’ensenyament secundari.

jordi_adhesius_2

El fons DPP (ME-EI) conté documentació interna  (política i administrativa), fotografies, fulls volants sobre activitats diverses  i campanyes populars organitzades per aquestes associacions, propaganda electoral, textos de debat intern relacionats fonamentalment amb l’ensenyament, etc. La donació inclou unes pilotes de goma disparades per la policia durant el desallotjament del Cinema Princesa de Barcelona l’any 1996, que hem incorporat al fons de Material Divers.

jordi_adhesius

Des del punt de vista històric aquest nou fons constitueix, juntament amb el Fons DU (Documents Universitat) custodiat també al CRAI Biblioteca Pavelló de la República, una font molt important per a l’estudi de la història del moviment estudiantil a Catalunya des dels primers anys del franquisme fins als nostres dies.

El conjunt de la documentació, que inclou també publicacions periòdiques, fullets, adhesius i cartells, es troba ja a disposició dels investigadors. Es pot consultar a través de l’inventari que trobareu al Dipòsit Digital de la Universitat de Barcelona i també a la pàgina web de la nostra biblioteca i al catàleg del CRAI.

Aquesta entrada s'ha publicat en Fons d'arxiu, Notícies de la biblioteca i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.