9 de març 2016: 50 anys de la Caputxinada

La Caputxinada és el nom amb què fou conegut popularment el setge al qual foren sotmesos els representants de totes les Facultats i Escoles de Barcelona, així com els convidats -professors i intel·lectuals- durant l’acte de constitució del Sindicat Democràtic d’Estudiants de la Universitat de Barcelona, els dies 9 a 11 de març de 1966 al convent dels Pares Caputxins de Sarrià (Barcelona).

A l’assemblea de constitució on s’havien d’aprovar la declaració de principis i els estatuts del nou Sindicat Lliure dels estudiants, hi assistiren més de 500 representants estudiantils, professors i nombroses figures representatives de la cultura catalana (Salvador Espriu, M. Aurèlia Capmany, Antoni Tàpies, Montserrat Roig, Mercè Sala, Joan Oliver, etc.). L’acte, convertit en tancada per l’acció policial ordenada pel comissari Vicente Juan Creix, va acabar el dia 11 de març amb la violenta entrada de les forces repressives. El setge policíac va provocar grans manifestacions de solidaritat i la vaga general universitària de Barcelona.

Com diu Joan Crexell, la Caputxinada fou important en cinc fronts: per ella mateixa, com a acte de masses clandestí però lliure i sobirà en el marc d’un règim de dictadura; i per les conseqüències que va comportar: per als estudiants, com a fita d’un procés i com a instrument aglutinador de tots els universitaris durant un cert temps. Com a fet dinamitzador en el camp dels cristians progressistes. per l’àmplia solidaritat popular que va desvetllar. I, finalment, perquè fou el desllorigador que va permetre a l’oposició democrática catalana un primer acord sense exclusions, fet que no s’havia produït d’ençà del 1939: la Taula Rodona, punt de partida de la posterior acció política unitària al nostre país.

El CRAI Biblioteca del Pavelló de la República trobareu tot tipus de material per a l’estudi del moviment universitari català durant el franquisme. Pel que fa al Sindicat Democràtic d’Estudiants de la Universitat de Barcelona en particular, el Fons DU. Sèrie Documents Universitats  i alguns fons personals (Font Rius, Gonzàlez Casanova, Solé Vilanova i Termes), contenen moltíssima documentació relacionada amb l’activitat d’aquest sindicat entre les anys 1966 i 1969.

Aquesta entrada s'ha publicat en Avui fa..., Fons d'arxiu, Franquisme i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.