Josep Torres Clavé i la butaca homònima del Pavelló de la República

2C_15-16_portadaJosep Torres i Clavé (Barcelona, 1906- Els Omellons, 1939) fou un arquitecte i dissenyador català introductor del racionalisme arquitectònic al nostre país.

Nascut en una família benestant de constructors de Barcelona, l’any 1929, un cop finalitzats els seus estudis, fundà el GATCPAC (Grup d’Arquitectes i Tècnics Catalans per al Progrés de l’Arquitectura Contemporània), associació que difonia els principis del moviment modern de l’arquitectura. Dirigí també la revista AC (AC. Documentos de Actividad Contemporánea), important testimoni gràfic on es podien veure les propostes d’arquitectura i urbanisme dels membres del GATCPAC i des d’on va introduir artistes com Le Corbusier, Walter Gropius o Mies Van der Rohe. Fou també director de l’ETSAB (Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona) durant els anys 1936 a 1939.

Realitzà les obres mestres del racionalisme arquitectònic català, com el Dispensari Central Antituberculós (1936) i la Casa Bloc junt amb Josep Lluís Sert i Juan Baptista Subirana.

Amb altres companys del GATCPAC portà a terme els estudis per al pla Macià de Barcelona i la Ciutat de Repòs i de Vacances de Castelldefels (1932).

L’any 1935 va fundar amb Antoni Bonet i el mateix Sert la botiga MIDVA (Mobles i Decoració per a la Vivenda Actual)  on es podien adquirir mobles d’importació d’artistes com Alvar Alto o Mercel Breuer i també les seves pròpies creacions.

A partir de 1936 fou nomenat secretari general del Sindicat d’Arquitectes de Catalunya. Reorganitzà l’ensenyament de l’arquitectura en col·laboració amb el CENU, el Consell de la Escola Nova Unificada, i formà part de la secretaria tècnica de l’Agrupament Col·lectiu de la Construcció de Barcelona, l’empresa col·lectivitzada més important de Catalunya en nombre de treballadors.

Comandant del cos d’enginyers, fou cridat sovint a supervisar treballs de fortificacions al front.

Quan va acabar la seva feina a la reraguarda, s’incorporà a files durant la tardor de 1938. Morí l’any 1939, el 12 de gener, en plena retirada de l’exèrcit republicà, al poble d’Omellons, prop de les Borges Blanques. Tenia 33 anys.

Malgrat tenir una curta carrera com a dissenyador va deixar un important llegat. Va dissenyar peces de mobiliari com taules, làmpades i cadires.

L’any 1934 va dissenyar una butaca que porta el seu propi nom i que va moblar el Pavelló de la República espanyola a l’Exposició Universal de París de 1937. L’arquitecte es va inspirar en els cadirats eivissencs combinant tradició artesanal i modernitat racionalista.

butaca_2

Una butaca mediterrània, noble i minimalista que va vestir amb personalitat els espais del Pavelló. Asseguts en aquestes butaques els visitants del pavelló podien contemplar el Guernica de Picasso.

butacaD’estructura feta amb fusta de roure i seient i respatller teixits amb corda de manufactura artesanal. El seu caràcter tradicional aporta elegància a espais d’hosteleria, recepcions o sales d’estar, zones de lectura de biblioteques o altres espais singulars.

Forma part de la col·lecció permanent del  Museu del Disseny de Barcelona des de 1994. És una peça tan emblemàtica i icònica que es segueix construint avui dia:  Mobles 114 la va reedità l’ any 1987.

Hem de reivindicar i recordar a Torres Clavé com a arquitecte, dissenyador, urbanista i revolucionari. El seu nom ha de figurar entre els més destacats artistes de l’avantguarda artística espanyola dels anys 30. Va ser un dels introductors de la modernitat a l’estat espanyol que va lluitar per una societat més justa.

Aquesta entrada s'ha publicat en Guerra Civil espanyola, Notícies d’actualitat, Segona República espanyola i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.