Projecte de Memòria Històrica a l’INS Salvador Espriu amb participació del CRAI Biblioteca del Pavelló de la República

Des del Departament de Ciències Socials de l’Institut Salvador Espriu del barri del Clot ens van demanar la nostra col·laboració per un projecte sobre Memòria Històrica que es porta a terme al centre amb l’alumnat de 4t d’ESO.

Els estudiants han de treballar la Guerra Civil espanyola: el front, la vida quotidiana a la rereguarda, els bombardeigs i els refugis antiaeris. També les deportacions i l’exili:  els camps de refugiats, les deportacions als camps de concentració nazis (republicans com a víctimes del nazisme). I l’’època franquista: la repressió, la vida quotidiana en la immediata postguerra, les condicions de treball en els anys seixanta, l’escola, la lluita antifranquista, la mort del dictador…

Per aquest motiu, les nostres companyes Lourdes Prades i Lídia Martínez,  van impartir dues sessions, els dies 3 i 10 de març de 2017, a la sala d’actes de l’institut per mostrar, a través de diverses fonts d’informació, com treballar temes de Memòria Històrica.

Van presentar els recursos que ofereix el CRAI Biblioteca del Pavelló de la República: es va parlar del nostre fons de revistes destacant la premsa política clandestina i les revistes editades a l’exili, dels diferents recursos web dedicats a la Segona República, la Guerra Civil i el Franquisme, del nostre fons d’arxiu, etc… de les col·leccions de cartells, de segells… dipositades a la Memòria Digital de Catalunya, mostrant també altres col·leccions d’aquest recurs relacionades amb la temàtica com la col·lecció de fotografies Colònies d’Infants Evacuats que pertany a l’Arxiu Històric de la Universitat de Barcelona. Per últim van parlar també de la tasca que realitza el Memorial Democràtic, principal institució al nostre país que té per missió la recuperació, la commemoració i el foment de la memòria democràtica a Catalunya.

D’altre banda dir que un grup d’estudiants estan iniciant l’enregistrament d’entrevistes amb  persones que van viure aquestes experiències i han acceptat participar-hi. En un futur s’introduirà la informació obtinguda al web del Taller d’Història de l’Institut.

A més, els arxius dels enregistraments es dipositaran, amb el permís corresponent, en fons arxivístics on podran ser escoltats per estudiosos i altres persones interessades.

S’estan recollit llibretes, dibuixos, diplomes, o d’altres documents que ajuden  a comprendre el que es feia a les escoles del Poblenou i del Clot durant en franquisme o en èpoques anteriors i s’han aportat fotografies, cartes, dietaris i altres documents que ajuden a il·lustrar aquests períodes.

Des del nostre blog volem felicitar a l’institut per aquesta iniciativa. Esperem es repeteixi a altres centres d’ensenyament d’arreu de Catalunya!