Exposició: LLIBERTAT! Fontserè i el cartellisme compromès (1931-1939) amb participació del CRAI Biblioteca del Pavelló de la República

Amb anterioritat, en el nostre blog i altres xarxes socials, us hem  anat informant sobre les activitats que s’han dut a terme per commemorar el centenari del naixement de Carles Fontserè i en les que hem participat. En aquesta ocasió us volem parlar de l’exposició LLIBERTAT! Fontserè i el cartellisme compromès (1931-1939) impulsada pel Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i que es pot veure a l’Arxiu Nacional de Catalunya.

La mostra inclou 22 cartells que Fontserè va dibuixar durant els anys trenta del segle XX, quan tenia entre 16 i 22 anys, vinculats, en la seva majoria a la Guerra Civil espanyola.

Els quatre primers cartells que s’exposen foren fets entre 1931 i el mes d’abril de 1936 i corresponen a encàrrecs professionals de propaganda política per a les dretes. Precisament alguns d’aquests pertany a la nostra col·lecció de cartells com L’Enemic engrapa al poble com evitar-ho:voteu Dreta a Catalunya o l’Escola catòlica, escola laica : por vuestros hijos defended la escuela católica votando Dreta de Catalunya

Alguns dels temes que predominaren a les obres d’aquesta època foren la revolució de juliol de 1936, el compromís per aixafar el feixisme i les campanyes de solidaritat. Es tracta d’un cartellisme totalment compromès amb els valors republicans.

Altres cartells nostres que formen part d’aquesta exposició són: Al Front! o La Indústria, l’agricultura : tot per al front.

El fil conductor de la mostra és el record de cadascun dels cartells que Fontserè va deixar al llibre Memòries d’un cartellista català (1931-1939),  que es mostren acompanyats de testimonis documentals de l’època com reproduccions de fotografies, textos, etc.

Els darrers cartells que Fontserè va fer abans d’exiliar-se a França foren tres cartells de la Unitat de Defensa Contra Aeronaus de l’Exèrcit de la República.

A l’exposició hi ha recursos didàctics per a l’estudi del cartell com a font històrica i per aprendre a interrogar les fonts.

La mostra es pot veure fins al 19 de maig! No us la perdeu!

Aquesta entrada s'ha publicat en Exposicions, Guerra Civil espanyola, La Biblioteca difon el seu fons, Notícies d’actualitat, Notícies de la biblioteca i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.