Exposició sobre els Nazis a Barcelona amb col·laboració del CRAI Biblioteca del Pavelló de la República

El passat dia 20 de novembre es va inaugurar l’exposició Nazis i feixistes. L’ocupació simbòlica de Barcelona (1939-1945) al Castell de Montjuïc.

La  mostra parteix de la recerca realitzada per al llibre Nazis a Barcelona. L’esplendor feixista de postguerra (1939-1945), de Mireia Capdevila i Francesc Vilanova, publicat enguany per L’Avenç, la Fundació Carles Pi i Sunyer i l’Ajuntament de Barcelona, i descriu l’entusiasme del franquisme pel règim de Hitler.

Amb la caiguda de Barcelona a mans de les tropes franquistes, el nou règim s’emmirallà en l’Alemanya de Hitler i també en la Itàlia de Mussolini per tal d’aniquilar qualsevol empremta del passat roig, republicà i catalanista de la ciutat.

L’Espanya franquista dels anys 1939-1945 va mantenir la col·laboració amb els aliats feixistes que havia tingut durant la Guerra Civil. Les visites de diverses personalitats polítiques, representants dels dos règims feixistes, algunes d’elles força representatives, mostren les excel·lents relacions que hi havia entre els tres països. Destaquem la que va efectuar el 10 de juliol de 1939 el comte Galeazzo Ciano, ministre d’Afers Exteriors d’Itàlia, i la que va protagonitzar el 23 d’octubre de 1940 Heinrich Himmler, Reichsführer d’Alemanya i cap de les SS i de l’Oficina Central de Seguretat del Reich.

Aquestes amistats es van fer presents de diverses maneres: en les relacions diplomàtiques, econòmiques i culturals; en la col·laboració militar, policial i entre els serveis d’espionatge, així com en l’organització conjunta de diversos actes propagandístics.

Revistes i pamflets propagandístics de l’Alemania nazi, discursos de Hitler inclosos,  van ser difosos arreu de l’estat traduïts en llengua castellana. A Barcelona, Sabadell, Terrassa i fins i tot a Montserrat s’hi van celebrar actes profeixistes.

A l’exposició s’hi poden veure plafons il·lustrats que ens ho expliquen i vitrines amb diferents objectes com, per exemple, els llibres que es van exposar a la Universitat de Barcelona l’any 1941 amb motiu de l’exposició sobre el llibre alemany.  Alemanya va donar 3000 llibres per la mostra.

El CRAI Biblioteca del Pavelló de la República ha col·laborat en aquesta exposició prestant  documents relacionats amb  l’organització i realització de l’exposició del llibre alemany a l’edifici històric de la Universitat de Barcelona:

Mireu com queden exposats!

La podeu veure fins al 23 de febrer de 2018. No us la perdeu!

Aquesta entrada s'ha publicat en Exposicions, Franquisme, Guerra Civil espanyola, La Biblioteca difon el seu fons, Notícies d’actualitat, Notícies de la biblioteca i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.