Commemoració de la Segona República

Demà farà 87 anys que es va proclamar la Segona República espanyola, el règim polític democràtic que el dia 14 d’abril de 1931 va substituir la monarquia d’Alfons XIII i que va durar fins l’any 1939, quan va finalitzar la Guerra Civil que va donar pas a quaranta anys de dictadura del general Franco.

Per commemorar aquest esdeveniment us mostrem una col·lecció de cromos del nostre fons d’arxiu que reflexa moments destacats de la proclamació d’aquesta república com  la dimissió del general Primo de Rivera.

Cada cromo té, a l’altre cara del dibuix, un petit text on s’explica la imatge o l’aconteixement  que s’il·lustra a l’altre costat.

El cromo número 15, a tall d’exemple, diu:

A las once de la mañana del 14 de Abril, en las Ramblas de Barcelona se organizó una manifestación, capitaneada por Francisco Maciá y Luís Companys, que fué directamente al Ayuntamiento y a la Diputación, donde proclamaron la república e izaron las banderas tricolr y catalana, ante una inmensa multitud que no cesaba de aclamar al nuevo orden establecido, abrazándose, llenos de fervor patriótico, unos ciudadanos con otros, y entonando las vibrantes notas de la Marsellesa.

L’any 1931 l’empresa catalana de Xocolates Guillen va editar una col·lecció de 30 cromos amb el títol “Historia de la Revolución y la Proclamación de la República española”. Tot i que els del nostre arxiu no tenen el patrocini de l’empresa creiem que es tracta de la mateixa col·lecció.

L’autor de les il·lustracions és Juan Martínez Buendía, que signa com Tinez, un artista  d’origen murcià, es va traslladar a Barcelona per estudiar a l’Escola d’Arts i Oficis i als anys vint del segle passat va començar a col·laborar amb la revista infantil TBO, publicació on va deixar una obra molt prolífica. Menys conegut que altres col·laboradors com Benejam, o Opisso, el seu estil però, va definir a la famosa revista.

Esperem us agradin!

Aquesta entrada s'ha publicat en Avui fa..., Fons d'arxiu, Guerra Civil espanyola, La Biblioteca difon el seu fons, Notícies d’actualitat i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )