Acabada la catalogació del Fons Figueras del CRAI Biblioteca del Pavelló de la República

Tenim una molt bona notícia per donar-vos!

Fa pocs dies que hem acabat la catalogació del Fons Figueras.

Com bé sabeu el CRAI Biblioteca del Pavelló de la República, està integrat per les col·leccions de la Universitat de Barcelona i de la Fundació Figueras i pel material que es va incorporant a través del CRAI.

Us fem memòria de la història de la Fundació Figueras i els seus fons:

L’any 1967, l’empresari i polític català Josep Maria Figueras (1928-1994) fundà una biblioteca d’ús privat destinada a conservar tot tipus de documentació sobre la història catalana del segles XIX i XX. Quatre anys més tard, aquest mecenes decidí ampliar i potenciar la seva biblioteca privada. Naixia així el Centre d’Estudis d’Història Contemporània, institució dedicada fonamentalment a l’organització, classificació i catalogació del seu fons documental però també a la producció intel·lectual.

Per atendre aquesta doble activitat, el Centre d’Estudis d’Història Contemporània es dotà d’un nou organisme, el Consell Assessor, encarregat d’assessorar la direcció en la política d’adquisicions i de decidir els ajuts de treball que s’havien d’atorgar i es traslladà a un local més ampli, que s’inaugurà l’abril de 1972.

L’any 1976, amb l’inici de la democràcia, el Centre d’Estudis d’Història Contemporània sortí de la situació de semiclandestinitat en la que havia viscut i intensificà el seu ritme de creixement en tots els sentits: adquisicions, exposicions, publicacions, etc.

El desembre de 1978, Josep Maria Figueras donà a la ciutat de Barcelona el fons documental del centre creant la Fundació Figueras-Centre d’Estudis d’Història Contemporània.

El que fins aleshores havia estat una biblioteca privada o d’un ús molt restringit es convertí en una biblioteca oberta a tots els interessats en la història contemporània del país.

L’any 1994, un conveni entre l’Ajuntament de Barcelona, la Universitat de Barcelona i la Biblioteca Figueras comportà la cessió i gestió per vint-i-cinc anys dels seus fons documentals a la Universitat de Barcelona i el seu trasllat a l’edifici del Pavelló de la República, propietat de l’Ajuntament de Barcelona.

El fons es va començar a catalogar l’any 1996 i no s’ha acabat fins ara.

Pel que fa monografies, publicacions periòdiques i material d’arxiu ja fa uns quants anys que va finalitzar la tasca però quedaven pendents un gran nombre de fullets o opuscles que dataven des de finals del segle XIX fins a bona part del segle XX.

Un fullet, segons la definició de l‘Institut d’Estudis Catalans, és una obra impresa d’un nombre de pàgines generalment no superior a una cinquantena. El Termcat matisa que pot adoptar formats i plegats diversos i que té una finalitat informativa o publicitària.

Gràcies al teletreball s’ha pogut completar aquesta feina. Una cosa bona de la pandèmia del Covid 19!

Avui  Fuensanta Marmolejo és l’única persona provinent de l’antiga biblioteca Figueras que treballa al CRAI Biblioteca del Pavelló de la República i a ella devem bona part d’aquesta fita!

Els darrers fulletons catalogats són de partits polítics, associacions de veïns, moviments estudiantils, convenis de treballadors i eleccions dels primers anys de la transició, entre d’altres.

Els trobareu al catàleg del CRAI de la Universitat de Barcelona amb la resta sobre la Segona República, la Guerra Civil, l’exili, el franquisme …

Tot aquest material és una autèntica joia per a tots aquests estudiants, professors, investigadors que estiguin interessats en la matèria.

Us animen a descobrir-lo!

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )