2 comentaris

Des del passat dia 15 d’abril, es pot visitar, a la Sala d’exposicions del Cèntric Espai Cultural del Prat del Llobregat, la mostra El Prat 1939. La repressió franquista.

L’exposició explica els mecanismes que van permetre al règim franquista exercir una repressió sense precedents durant dècades i alhora reflexiona sobre l’estat actual de la recuperació de la memòria històrica.

El recorregut expositiu s’inicia amb unes línies del temps que permeten situar cronològicament dates significatives dels períodes de la República, la Guerra Civil i el Franquisme, amb fets que han estat clau tant en l’àmbit general com del Prat.  Un cop situats en el temps, l’exposició es divideix en 4 àmbits: Control, Càstig, Víctimes i Amnèsia.

Més d’un miler d’habitants del Prat van ser investigats en resposta a la demanda del règim i prop de 300 persones van ser encausades en algun procediment militar. 14 pratencs van ser afusellats després ser sotmesos a consells de guerra sumaríssims.

El franquisme va construir el seu relat. Mentre glorificava els seus caiguts negava i invisibilitzava les víctimes que va produir, atorgant beneficis a unes famílies mentre imposava el silenci de les altres. Durant dècades, aquest silenci va condicionar el coneixement dels fets i ha contribuït a mantenir un relat sostingut en tòpics.

La mostra està comissariada per l’historiador Joan Montblanc Lasaga, autor del guió i dels textos i coordinada per l’Arxiu Municipal.

Aquesta exposició forma part de les activitats impulsades per la regidoria de Memòria Històrica de l’Ajuntament del Prat del Llobregat.

Al voltant de l’exposició es programaran activitats complementàries que permetran aprofundir en algun dels aspectes tractats, com ara l’estat actual de la Memòria Històrica.

El CRAI Biblioteca del Pavelló de la República hi ha col·laborat amb la reproducció del cartel que porta per títol Front Popular! : front de victòria i de llibertat! obra de l’artista Bas i Blasi, Martí Bas i Blasi (1910-1966) del Sindicat de Dibuixants Professionals :

No us la perdeu! Teniu temps fins a finals del mes d’octubre per visitar-la.

2 thoughts on “Exposició “El Prat 1939. La repressió franquista” amb col·laboració del CRAI Biblioteca del Pavelló de la República

1. Hola,

Una qüestió. Podria posar-me en contacte amb algú de vosaltres sobre com crear un bloc de la mateixa manera que ho heu fet vosaltres? Algú que em pogués donar assessorament tècnic.
    Si convé podríem fer una videotrucada per Teams.

Raimon Soler Becerro
    Tècnic de Suport a la Recerca
    Centre d’Estudis Antoni de Capmany
    Facultat d’Economia i Empresa

De: WordPress.com
    Enviat: dilluns, 20 de setembre de 2021 8:51
    Per a: Raimon Soler-Becerro
    Tema: [Entrada nova] Exposició “El Prat 1939. La repressió franquista” amb col·laboració del CRAI Biblioteca del Pavelló de la República

Biblioteca posted: ” Des del passat dia 15 d’abril, es pot visitar, a la Sala d’exposicions del Cèntric Espai Cultural del Prat del Llobregat, la mostra El Prat 1939. La repressió franquista. L’exposició explica els mecanismes que van permetre al règim franquista exerci”

M'agrada

• Bona Raimon,
      si voleu crear un blog us haureu de posar en contacte amb Jordi Sopena (jordisopena@ub.edu / 93 402 02 19), responsable de l’Àrea de Comunicació de la UB. Des d’aquest servei us indicaran els passos a seguir.
      Aquest és el procediment que utilitzem a les biblioteques per endegar qualsevol tipus de xarxa o blog.
      Esperem que la informació us sigui d’utilitat.
      Salutacions cordials,
      CRAI Biblioteca del Pavelló de la República

M'agrada

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )