L’Associació Cultural Institut Obrer celebra el 35è aniversari de l’entitat amb col·laboració del CRAI Biblioteca del Pavelló de la República

Enguany, l’Asociació Cultural Institut Obrer (ACIO) ha celebrat el seu 35è aniversari.

Aquesta entitat, pionera en la recuperació de la memòria col·lectiva a l’estat espanyol, és hereva del Instituto Obrero de València (1936-1939), el primer Institut Obrer format pel Govern de la Segona República espanyola l’any 1936, quan s’acabava d’iniciar la Guerra Civil.

Es va crear per tal de poder donar a les classes populars un nivell adequat en formació i coneixements i d’aquesta manera elevar el nivell cultural del país i preparar a un grup de persones per a les labors de reconstrucció que serien necessàries quan la guerra finalitzes.
Després van haver-hi més projectes en indrets com Sabadell, Barcelona, Madrid, etc.

Per commemorar l’efemèride s’ha editat un llibre que recull 35 veus diverses, la majoria de la societat valenciana, com Ximo Puig, President de la Generalitat Valenciana o Joan Ribó, alcalde de València, i on hi podem també trobar la de Lourdes Prades i Artigas, responsable del CRAI Biblioteca del Pavelló de la República.

La relació entre aquesta entitat i el CRAI del Pavelló ha estat continuada i molt fructífera durant tots aquests anys. Per aquest motiu Lourdes Prades ha estat convidada a escriure un text explicant aquests vincles que parteixen de la relació personal amb la presidenta de l’entitat, Cristina Escrivà i Moscardó, investigadora, gestora cultural i escriptora que ha donat bona part de les seves publicacions als fons de la nostra biblioteca.

Segons paraules de la Cristina els instituts per obrers van ser un assaig pedagògic que tenien com objectiu la igualtat de gènere, l’ensenyament laic i la formació de professionals.

Uns propòsits que seguim conservant!

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )