Blog del CRAI Biblioteca del Pavelló de la república

Exposició “Portes Obertes a l’Escola Pública” al Palau Robert de Barcelona amb participació del CRAI Biblioteca del Pavelló de la República

Fins al 18 d’abril de 2022 teniu temps de visitar, a les Sales 1 i 2 del Palau Robert de Barcelona, l’exposició Portes Obertes a l’Escola Pública, una iniciativa del Departament d’Educació amb la col·laboració del mateix Palau Robert.

Comissariada pel professor i estudiós Joan Domènech Francesch, ens proposa pensar l’escola des de diferents perspectives, a través d’una estructura que planteja els reptes actuals i futurs de la institució per, finalment, obrir els interrogants que l’escola pública, en constant evolució, es fa a si mateixa i ens fa a tots com a societat.

Un dels temes màxima actualitat aquests darrers mesos al nostre país!

En aquesta mostra hi trobareu la reproducció del cartell  C.E.N.U Escola Nova: poble lliure de la col·lecció del CRAI Biblioteca del Pavelló de la República.

El Consell de l’Escola Nova Unificada (CENU) és una institució que va ser creada el 27 de juliol de 1936 a Barcelona. El primer president va ser Joan Puig i Elias (1898-1972), pedagog llibertari i anarquista continuador de l’obra de Francesc Ferrer i Guàrdia.

La seva pedagogia posava el nen al centre de l’ensenyament. No educava només la raó sinó també els sentiments, amb contacte constant amb la natura. Afiliat a la CNT des de la seva joventut,Puig i Elias va presidir a partir de 1932 la secció de mestres del Sindicat d’intel·lectuals i Professionals Liberals de Barcelona.

A partir del juliol del 1936, el pedagog va ocupar la Presidència del Consell de l’Escola Nova Unificada (CENU), entitat pública vinculada a la Generalitat de Catalunya que va crear una escola nova, gratuïta, única, laica, amb coeducació i en llengua catalana per substituir l’escola de tendència confessional. Estava inspirada en els principis racionalistes del treball, assegurava que tot obrer pogués arribar des de l’escola primària als estudis més superiors segons la seva capacitat.

La institució va ser dissolta el febrer de 1939 per la dictadura franquista.

La reproducció del cartell de la nostra col·lecció que podeu trobar a l’exposició, data de l’any 1936, i es mostra un nen i una nena compartint la lectura d’un llibre. Malgrat l’estil amable del dibuix, sempre s’assenyala la càrrega progressista que tenia en el context de l’època la defensa d’un ensenyament laic i mixt amb nens i nenes compartint les aules.

N’és l’autora Carme Millà Tersol (Barcelona, 1907- 1999), figura singular que fou dibuixant, dissenyadora, publicista, cartellista i militant anarcosindicalista catalana.

Filla del llibreter i tipògraf Francesc Millà i Gàcio, va ser una de les fundadores de la Secció de Dibuixants, Pintors i Escultors del Sindicat Únic de Professions Liberals de la Confederació Nacional del Treball (CNT).

El juliol de 1936 redactà els estatuts del Consell de l’Escola Nova Unificada (CENU) i dissenyà el seu cartell Escola Nova, poble lliure.

A la fi de la guerra civil espanyola va fugir cap a França, i el 27 de juliol de 1939 arribà a bord del Mexique al port de Veracruz, a Mèxic, on va seguir exercint com a artista i il·lustrant nombrosos llibres.

Va retornar a Barcelona el 1961, treballant en el sector de la publicitat fins a la seva mort i un cop jubilada col·laborà en les activitats culturals de la Unió Excursionista de Catalunya (UEC).

El cartell va ser imprés a Barcelona per I.C. Seix i Barral, Empresa Col.lectivitzada, editorial fundada l’any 1911 resultat de la fusió empresarial de dos tallers d’arts gràfiques el de Victoria Seix i el dels germans Lluís i Carles Barral que s’especialitzà en llibres i material escolar.

Us deixem amb un audiovisual sobre l’exposició que recomanem visualitzar:

No us perdeu aquesta mostra!