1 comentari

El passat mes d’abril la Direcció General de Memòria Democràtica, del Departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya va posar en marxa el Programa Alvah Bessie per a la cerca de brigadistes internacionals desapareguts a Catalunya durant la Guerra Civil, i de les seves famílies, per facilitar-ne la identificació de les restes.

El Departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya, per mitjà de la Direcció General de Memòria Democràtica, és responsable de cercar les persones desaparegudes a Catalunya durant la Guerra Civil i el franquisme, i ho fa mitjançant 5 instruments:

• Treballs tècnics de recerca històrica, que proporcionen informació rellevant per a la localització de persones desaparegudes i fosses comunes;
  • el Cens de persones desaparegudes, mitjançant el qual es fa la recerca de les persones que van desaparèixer durant la guerra i la dictadura, a sol·licitud de les seves famílies;
  • el Mapa de fosses, on es recull i s’actualitza la informació de les fosses documentades;
  • el Pla de fosses, que inclou l’estudi històric i l’excavació arqueològica de fosses, així com l’anàlisi de les restes;
  • el Programa d’identificació genètica, mitjançant el qual les dades genètiques que s’obtenen de les restes exhumades s’encreuen amb dades genètiques de familiars vius.

El Programa Alvah Bessie inclou la recerca històrica sobre els voluntaris internacionals que van desaparèixer a Catalunya durant la guerra per documentar els seus noms, saber-ne el nombre, saber en quines unitats servien i acotar els escenaris on van desaparèixer i la cerca de familiars vius als seus països d’origen, amb el propòsit d’oferir-los la possibilitat d’accedir als instruments de recerca i identificació de persones desaparegudes a Catalunya.

Bona part d’aquesta recerca històrica ja fa temps que s’està fent a mans de l’equip de SIDBRINT Sistema d’Informació Digital sobre las Brigades Internacionals un projecte gestionat des del CRAI Biblioteca del Pavelló de la República, sota la direcció de Lourdes Prades i Teresa Abelló.

Aquesta web de la Universitat de Barcelona tracta de la recuperació de la memòria històrica de les Brigades Internacionals i té com objectiu donar visibilitat als voluntaris internacionals que van venir a defensar la República a través de dues bases de dades relacionades: una de Brigadistes, una altra de Fonts documentals.

En l’actualitat hi ha més de 37.000 noms de brigadistes o voluntaris entrats a la base de dades i gairebé 3.000 fonts documentals ressenyades i relacionades amb aquestes entrades. Tot l’equip de SIDBRINT segueix treballant dia a dia per aconseguir noves fites.

A través de la base de dades podem determinar quins brigadistes van morir o desparèixer a Catalunya i podem donar xifres i noms concrets. Aquí en teniu una mostra:

Dels més de 5. 000 brigadistes morts o desapareguts a l’Estat Espanyol gairebé uns 2700 van morir a Catalunya i principalment al Front de l’Ebre, tal i com podeu observar en aquest gràfic i mapes que hem elaborat a partir de les dades de SIDBRINT on queden detallats totes les poblacions catalanes on hi va haver baixes:

Alvah Bessie va ser un brigadista nord-americà que va combatre al Front de l’Ebre. Periodista, escriptor i guionista cinematogràfic, trobareu la seva fitxa a SIDBRINT amb totes les seves dades biogràfiques relacionades amb fonts documentals i tot el que hem localitzat a l’Arxiu Estatal Rus d’Història Sociopolítica (RGASPI).

De retorn als Estats Units va escriure el llibre Men in Battle sobre la seva experiència a la guerra.

Va tornar a Catalunya l’any 1967 per participar al film España otra vez, de Jaime Camino. Durant l’estada va aprofitar per buscar el lloc on hauria estat inhumat Aaron Lopoff, el seu company i amic durant la Batalla de l’Ebre, però no el va trobar mai. Per aquest motiu el brigadista Alvah Bessie, ha estat escollit, entre milers de voluntaris, per donar nom a aquest programa.

Agraïm la col·laboració d’Oussama Lahhit El Yaakoubi, estudiant en pràctiques del Màster d’Humanitats Digitals de la Facultat d’Informació i Mitjans Audiovisuals de la Universitat de Barcelona, que ha realitzat tots els mapes i gràfics que apareixen en aquest post.

One thought on “Programa Alvah Bessie per a la cerca de brigadistes internacionals desapareguts a Catalunya durant la Guerra Civil

1. Retroenllaç: Pràctiques al CRAI Biblioteca del Pavelló de la República |