semprunAvui us volem explicar la història d’una nota trobada en un llibre que va arribar al CRAI Biblioteca Pavelló de la República provinent del CRAI Biblioteca de Lletres. Els nostres companys en van cedir el llibre  Una república para España, editat per Ediciones Ibérica a la ciutat de Nova York el 1961, per integrar-lo al nostre fons.

L’obra fou escrita per José María de Semprun Gurrea polític, escriptor i diplomàtic espanyol, que durant la guerra civil  va ser governador civil de Toledo i Santander i després ambaixador de la Segona República espanyola a la Haia. Va formar part, com a Ministre sense Cartera, de diversos Governs de la Segona República a l’exili. Va morir a Roma l’any 1966. Era el pare del també escriptor i polític Jorge Semprún (1923-2011).

Dins el llibre es va trobar la nota següent: “Ingresó este libro en esta Biblioteca Universitaria bajo la Dirección del Dr. Ignacio Rubio Cambroro, el cual, a fin de evitar su lectura, lo entregó a Dª Concepción Villasana para que lo guardara en el cajón de su mesa bajo llave y en el día de hoy 22-III-1966, me lo entrega a mí, sin registrar ni catalogar, y yo procuraré tenerlo bien guardado en [el] cajón de mi mesa despacho. Barcelona 22 de marzo de 1966

La nota està firmada però no s’ha pogut desxifrar la seva autoria.nota Es una simple anotació però un bon testimoni de la censura i la repressió que es vivia en l’època franquista, quan la llibertat d’expressió era un dret que la ciutadania no tenia. Per això hem volgut publicar-la al nostre bloc.

Esperem que mai més hi hagi cap llibre sota clau!

3 thoughts on “Una nota curiosa trobada en un llibre al CRAI Biblioteca Pavelló de la República

1. Què interessant! Estic estudiant els inferns de les biblioteques a Barcelona i aquesta nota em sembla molt il·lustradora. Les normes sobre els llibres que es podien posar a disposició del públic es van aplicar durant molts anys, i a la mateixa Biblioteca de Catalunya arribaven llibres amb l’anotació de “per guardar a l’infern”. En el cas de la UB l’infern era un simple calaix, però la idea era la mateixa. És possible que a la Biblioteca Universitària no tinguessin infern?

M'agrada

• Benvolguda Marga,
      el que et podem dir és que a l’edifici històric de la Plaça Universitat hi ha algun amagatall que podria correspondre al que anomenem infern. Si vols més informació pots posar-te en contacte amb el director del CRAI Biblioteca de Lletres.
      Salutacions cordials i gràcies pel teu comentari!

M'agrada

2. Retroenllaç: Ningún libro más bajo llave. | ...Gerundios