Espais de Memòria: el Pavelló de la República

La setmana passada van ser restaurats els panells informatius que es troben a l’exterior de l’edifici del Pavelló de la República i que formen part de la Xarxa d’Espais de Memòria del Memorial Democràtic de la Generalitat de Catalunya.

Els espais de memòria són indrets on es relaciona i es fomenta la reflexió sobre la memòria i el patrimoni. Aquest terme fou creat per l’historiador Pierre Nora, que va distingir entre llocs de memòria i patrimoni, conceptualitzant els primers com a llocs on s’expressa la memòria nacional.

Són llocs físics o iniciatives destinades a recordar i preservar la memòria col·lectiva d’esdeveniments històrics que han tingut un impacte significatiu en una societat determinada. Aquestes iniciatives solen centrar-se en períodes de dictadura, conflictes armats o altres episodis traumàtics que han tingut lloc en el passat.

El seu objectiu principal és garantir que les generacions futures tinguin accés a la informació i al coneixement sobre aquests esdeveniments, amb la finalitat de prevenir que es repeteixin i de promoure una cultura de respecte pels drets humans, la pau i la democràcia.

Aquests espais poden prendre diverses formes, com ara museus, monuments, centres de documentació, llocs commemoratius, arxius orals i digitals, entre d’altres. També poden incloure activitats educatives, exposicions, conferències i altres esdeveniments destinats a difondre la memòria històrica i fomentar la reflexió crítica sobre el passat.

És important assenyalar que aquests espais sovint sorgeixen com a resultat de processos de transició democràtica o de reconciliació després de períodes de repressió o conflicte. Poden ajudar a reparar les víctimes, promoure la justícia transicional i construir una societat més inclusiva i democràtica. També contribueixen a la preservació de la memòria col·lectiva com a part integral de la identitat d’una nació o d’una comunitat.

La lluita per les llibertats ha deixat arreu de Catalunya una gran quantitat d’empremtes que constitueixen un valuós patrimoni memorial. Aquests espais són escenaris de record, de reflexió i d’homenatge, sent instruments vius per a la divulgació històrica i la pedagogia social.

A la nostra terra, l’objectiu dels espais de memòria és explicar, recuperar, senyalitzar i museïtzar indrets i vestigis, materials i immaterials que fan referència a un llarg període cronològic que compren de 1931 a 1980.

Catalunya ha estat pionera en establir polítiques de memòria històrica. L’any 2007 es va crear el Memorial Democràtic, institució pública de la Generalitat de Catalunya que persegueix el respecte dels drets humans, que serà la principal impulsora de l’anomenada Xarxa d’Espais de Memòria Democràtica de Catalunya creada l’any 2010.

Aquesta xarxa està formada per un conjunt patrimonial heterogeni d’espais que han estat testimoni de la nostra història recent.

Inclou centres expositius de referència, patrimoni recuperat in situ (trinxeres, búnquers, espais de dol, fosses comunes, etc.), camins de memòria (rutes de l’exili, cap a la llibertat, etc.), llocs i espais de resistència, arxius i centres de documentació i monuments memorials.

Aquests espais de memòria són llocs vius, on el pas del temps permet reviure, escoltar i sentir les emocions dels protagonistes de la Segona República, comprendre el moviment dels fronts i el cost humà de la Guerra Civil i familiaritzar-se amb els efectes de la postguerra espanyola i la transició democràtica.

L’objectiu principal és la recuperació d’un patrimoni memorial –tangible i intangible– representatiu de la lluita i els conflictes per a la consecució dels drets i les llibertats democràtiques del nostre país durant el període que abasta la proclamació de la II República fins a la transició democràtica.

Des del nostre blog volem donar les gràcies a tots els que han fet possible la restauració del panell que recorda, a l’exterior del Pavelló de la República, la significativa història d’aquesta magnífica obra arquitectònica.

Començant pel Centre d’Estudis Històrics Internacionals CEHI, entitat amb la qual compartim edifici i seguint pel Vicerectorat de Cultura i Patrimoni de la Universitat de Barcelona, així com al Centre de Recursos per a l’Aprenentatge i la Investigació CRAI també de la Universitat de Barcelona.

És un autèntic plaer poder gaudir dels panells altra vegada i recuperar aquest entorn dedicat a preservar la memòria i promoure la reflexió sobre els esdeveniments històrics de la Guerra Civil Espanyola, amb l’objectiu de construir una societat basada en valors democràtics i en el respecte pels drets humans.