La col·lecció de xapes del CRAI Biblioteca del Pavelló de la República

La col·lecció de xapes del CRAI Biblioteca del Pavelló de la República consta de més de 500 unitats i prové de donacions de particulars i d’entitats col·leccionistes d’arreu de l’estat i de l’estranger.

Des del punt de vista històric, constitueix una font important i poc coneguda per a l’estudi dels fets polítics, econòmics, socials i culturals esdevinguts a Catalunya i Espanya des del final del franquisme fins als nostres dies.

La col·lecció està digitalitzada i es pot consultar en un recurs web. Les xapes estan agrupades per diferents categories creades en funció de la temàtica que tracten: organitzacions polítiques, sindicats, associacions, etc.

També les tenim recollides en un taulell de Pinterest i en una base de dades interna on es troben classificades en fitxes com aquesta:

Es tracta d’un objecte que té un marcat contingut publicitari i és de molta utilitat per campanyes polítiques, socials, educatives, etc.

Aquest tipus de material, és desconegut per als investigadors tot i ser una eina de difusió però en els últims anys ha anat adquirint certa rellevància.

De fet aquest curs, en Xevi, un estudiant del Màster en Biblioteques i Col·leccions Patrimonials de la Facultat d’Informació i Mitjans Audiovisuals ha estat fent les pràctiques al nostre arxiu classificant la darrera donació de xapes que hem rebut: la de Rosa Miró Rodríguez. Li ha interessat tant el material que ha decidit fer el treball final de Màster sobre aquests objectes de metall.

Per tal d’obtenir millors resultats en la recerca, vam facilitar el contacte entre en Xevi i la Rosa, que van tenir una trobada a la biblioteca on van poder intercanviar impressions sobre diversos aspectes del col·leccionisme de xapes que seran una molt bona font d’informació pel treball final d’en Xevi.

Estem contents d’haver col·laborat en aquesta sinergia!