Exposició sobre Brigades Internacionals i Multilingüisme al Museu d’Història de Sabadell

El dia 8 de maig es va inaugurar al Museu d’Història de Sabadell l’exposició itinerant sobre Brigades Internacionals i Multilingüisme  produïda per la Universitat de Barcelona, en el marc del programa d’activitats de Memòria Democràtica sobre la Segona República, la Guerra Civil i les Brigades Internacionals que ha dut a terme l’Ajuntament de Sabadell des del passat mes d’abril.

Aquesta mostra és el resultat de la recerca dels historiadors i també comissaris de la mostra, Ramon Naya Ortega i Lourdes Prades Artigas, sobre l’aprenentatge de llengües i la lluita contra l’analfabetisme entre els voluntaris internacionals que van participar en la Guerra Civil espanyola. Es tracta d’un estudi innovador, des del punt de vista històric i memorialístic, tant pels seus continguts, com per la interpretació historiogràfica que fan els dos investigadors.

Com una comunitat multilingüe tan heterogènia, i durant un període de temps tan breu, viu, conviu i sobreviu a una guerra? Aquesta és la gran pregunta! Malgrat la diversitat de llengües i cultures que podien separar els voluntaris internacionals, hi havia un denominador comú entre tots ells: el compromís de lluitar per un ideal. La voluntat d’assolir-lo els va fer superar la barrera idiomàtica. Com diuen els mateixos brigadistes: “Parlem diferents idiomes però una mateixa llengua”

L’exposició està documentada amb fonts d’arxiu, memòries i premsa de l’època, principalment la generada pels mateixos brigadistes, tant al front com a la rereguarda. Aquestes fonts primàries de gran valor per l’estudi del multilingüisme pertanyen al CRAI Biblioteca del Pavelló de la República.

Es divideix en quatre àmbits temàtics.

• Introducció sobre el que van ser les Brigades Internacionals, repassant la seva història i contextualitzant-les.
  • La lluita contra l’analfabetisme duta a terme dins de l’Exèrcit Popular, i concretament dins d’aquest contingent multicultural integrat pels voluntaris internacionals.
  • Com es va dur a terme l’aprenentatge de llengües.
  • Darrer àmbit dedicat als hospitals, per la seva singularitat doncs van ser utilitzats també com a centres d’ensenyament.

Inclou a més a més, documents originals de l’època, exposats a una vitrina.

Es podrà veure fins al 30 de juny.

Dir-vos també que, dijous, 16 maig, el mateix Museu d’Història de Sabadell, va acollir la presentació del llibre Hablamos diferentes idiomas, pero una misma lengua. Multilingüismo y pedagogías en las Brigadas Internacionales que va anar a càrrec de Lourdes Prades Artigas, Doctora en Història Contemporània per la Universitat de Barcelona i de Ramón Naya Ortega, llicenciat en Història i Documentació,  autors del llibre i directora i investigador, respectivament, del projecte Sistema d’Informació Digital sobre les Brigades Internacionals SIDBRINT i, com ja hem mencionat anteriorment, comissaris de l’exposició!